web Autonomne.cz

odkaz na homepage

V campusu floridské univerzity zajišťuje přepravu autonomní minibus

Studentské campusy, veletržní výstaviště, nemocniční areály, letiště či jiné uzavřené areály jsou ideálními místy pro prvotní nasazení autonomního řízení. Výhody autonomní mobility nyní budou testovány ve studentském campusu Florida State College v Jacksonvillu ve spolupráci s Dopravním úřadem Jacksonvill. Tento Campus by údajně měl být první na Floridě, který autonomními minibusy převáží své studenty, učitele a další pasažéry. Tento výstup je prvním výsledek memoranda z roku 2020, které podepsali právě Dopravní úřad Jacksonville a Státní univerzita Jacksonville. Celé memorandu má za cíl prozkoumat způsoby, jak vzdělávat studenty o nových mobilních technologiích v rámci jejich přepravy, zlepšovat bezpečnost na silnicích a zvýšit možnosti místní hromadné dopravy.

Vizuální obrázek provozu autonomního minibusu ve studentském campusu.(Zdroj: autor)

Nasazené autonomní minibusy patří společnosti Beep, která svoje minibusy již několik let stabilně provozuje v několika státech v USA. Pro jízdy ve studentském campusu se o provoz minibusu stará software od společnosti Oxa, která se specializuje na audiovizuální software pro autonomní řízení. Cílem tedy zůstává bezpečná přeprava studentů, vyučujících a návštěvníků campusu na trase, která je dlouhá přes 1,6 km a spojuje Technologické centrum s budovami campusu A, B, C, D.

Společnost Beep již několik let stabilně dodává různé generace autonomních řešení pro sdílenou mobilitu prostřednictvím nejen služeb, ale i softwaru. Beep se specializuje na plánování, zavádění a řízení autonomních minibusů na místech kde se protínají různé druhy mobility. Snaží se zároveň o takovou přepravu osob, která bude snižovat dopravní zácpy, eliminovat emise uhlíku, zlepšovat bezpečnost na silnicích a umožní autonomní přepravu pro širokou veřejnost. Beep využívá data a poznatky ze zkušeností zjištěných při jízdách se svými vozy a snaží se tak vylepšovat nejen bezpečnost jízdních vlastností, ale také vylepšit uživatelské autonomní rozhraní pro všechny pasažéry. Společnost Oxa se naopak stará spíše o software, který urychlí přechod na autonomní řízení. Jejich cílem je vyvíjet produkt pro podniky, které chtějí do svých vozů nasadit autonomii, která je bezpečná, efektivní a spolehlivá. Mezi jejich nejznámější produkty patří Oxa Driver, což je software, který může ovládat jakýkoliv typ vozidla, Oxa MetaDriver, což je sada generativních nástrojů AI nebo Oxa Hub, jenž představuje sadu cloudových nabídek pro správu vozového parku. Všeobecně pak Oxa pomáhá průmyslovým odvětvím, mezi které patří například zemědělství, logistika či sdílená doprava.

Tento projekt začíná několik málo měsíců před zahájení fáze 1 projektu Bay Street Innovation Corridor, který vede Dopravní úřad Jacksonville a má být spuštěn začátkem roku 2025. Hlavním cílem tohoto projektu je vytvořit národní model pro nasazení autonomních vozidel do veřejné dopravy. Projekt bude obsahovat celkem 3 fáze, během kterých bude autonomní obslužnost nasazena na 16 km linek, které spojují klíčová místa v centru města Jacksonville.